پروفایل من
نویسنده (های) وبلاگ
آرشیو وبلاگ
پیایی نمن ئه ایل پیایی- غزل لکی همراه با دکلمه نویسنده: علی کولیوندزاده - ۱۳٩٢/٤/۱٤

هویچ کس اژ ئِه شَکتهَ دل نگستهِ
شیون گسته ولیکن کل نگستهِ

زنیمو هرمری آویاری زَل بی
اژ ئِه بوسونهَ کس حاصل نگستهِ

داوالهِ که قله دسهَ براسهِ
قلا گسته ولی بلبل نگستهِ

ئه شهرهِ که مدوم لیوهَ بگیرهَ
کسی یه لیوه ی عاقل نگستهِ

فلک پلم آگر ار خدا گرتویته
قل مو کورا بی و کس قل نگستهِ

مله باریکَ حق چیهِ گَل دار
کسی مرز حق و باطل نگستهِ

ئه شهره کل هوس طاووس دیرن
کسهِ جویجک بتِ  بد گل نگستهِ

وه جرم عاشقی کل سر وه داریم
کسی یه قاضیهَ عادل نگستهِ

پیایی نَمن ئه "ایل پیایی"*
وجاخمو مرد کسی قاتل نگستهِ

 

لینک دانلود دکلمه: http://wdl.persiangig.com/pages/download/?dl=http://alilak.persiangig.com/ali.kolivand-3.mp3

1-هیچ کس از این خسته دل نخواست
شیون خواست ولیکن کِل نخواست
2-زندگیمان همچو آبیاری کردن "زل" بود (کنایه از کار عبث و بیهوده)
از این بوستان کسی حاصلی نخواست

3-مترسکی که دوست ملخ هاست
کلاغ خواست ولی بلبل نخواست
4-در شهری که دیوان ها را به بند می کنند
کسی دیوانه عاقلی را نخواست
5-فلک آتش از خدا می خواست
سوختیم و کسی خاکسترمان را نخواست
6-گردن باریک حق به سر دار رفت
کسی نخواست بداند مرز حق و باطل کجاست
7-در این شهر همه هوس طاووس دارند
کسی "جوجه اردک زشتی" را نخواست
8-به جرم عاشقی همه سر به داریم
افسوس کسی قاضی عادلی نخواست
9-مردی در ایل مردانگی نمانده است
امید ایل مان مرد و کسی سراغی از قاتل نگرفت.

"علی کولیوندزاده"


" اژ دل کس بو برایی نمای
هویچ کس اژ ایل پیایی نمای"        
(عبدالعلی میرزانیا)

لینک      نظرات ()      

چرا دم از لکستان می زنیم؟ نویسنده: علی کولیوندزاده - ۱۳٩٢/٤/۱

چرا دم از لکستان می زنیم؟

نظریات مختلفی در مورد بومیان منطقه زاگرس وجود دارد از جمله اینکه در اطراف همین رود سیمره به گواه تاریخ و آثار به جا مانده مردمی زندگی می کرده اند که قبل از تاریخ ورود آریایی ها به ایران ساکن این مناطق بوده اند. آثار به دست آمده از قوم کاسیت هم گواه دیگری بر این نکته که قبل از آریایی ها مردمی در این منطقه زندگی می کرده اند که از نظر فرهنگی آنقدر رشد کرده بودند که اثاری چون مفرغ هایی به دست آمده در این مناطق را بیافرینند (هنر و آفرینش اثر هنری گواهی بر رشد تمدن است).  بدون شک با قطعیت نمی توان گفت این قوم یا این بومیان لک بوده اند یا لر یا هر قوم دیگر و هر کس با قطعیت سخن بگویید بی شک جانب انصاف را رها کرده است. ولی باید به این نکته اذعان کرد که ان بومیان پدران ساکنین کنونی بوده اند (بدون اینکه بخواهیم آمیختگی های نژادی که در طول تاریخ این منطقه رخ داده را رد کنیم).  

وجود مردمی با زبان خاص خود و تفاوت های فرهنگی و نژادی هرچند کوچک (که به خاطر آمیختگی با همسایگان این تفاوت های نژادی به مرور کم شده است) در این منطقه را هیچ کس نمی تواند رد کند. این مردم به زبان لکی حرف می زنند و خود را لک می نامند. نزدیک به نیم از استان لرستان و درصد زیادی از استان های ایلام ،کرمانشاه، همدان و کردستان از این مردمند. به این آمار باید لک های تبعیدی خراسان و شمال و قزوین و جاهای دیگر ایران را افزود. پس چنین قومی وجود دارد و نمی شود وجود این قوم با زبان مختص به خودش را انکار کرد. بدون شک برای مردمی با خصوصیات زبانی و نژادی خاص خود هیچ چیز بهتر از شناخته شدن به نام هویت واقعی خودشان نیست. این مردم از این نظر ملزوماتی دارند که از آن جمله دیده شدن در سطح جامعه از جمله رسانه ها اعم از صدا و صیما، مطبوعات و فضای مجازی است. هر قوم برای ابراز وجود نیازمند وسایلی است که از جمله آن می تواند به داشتن ادبیات و رسانه خاص خود اشاره کرد. حالا بیاییم اوضاع مردم لک زبان را کمی بیشتر واکاوی کنیم.:

لک ها چه در استان لرستان زندگی کنند چه در کرمانشاه یا ایلام ناچارند خود را زیر پرچم مرکزیت این استان ها و فکر غالب بر مجموعه مدیران و رسانه های آن استان قرار دارند. صدا و سیمای لرستان و کرمانشاه وایلام به هیچ وجه آینه تمام نمای مردم ساکن در مرز جغرافیایی این استان ها نیستند. لک ها در صدا و سیمای این استان ها به هیچ وجه آنچنان که شایسته شان است دیده نمی شوند. بارها شاهد اعتراض مردم لک زبان به صدا و سیما بوده ایم و دریغ از تغییر کوچکی در نوع نگاهی که مسئولان این مراکز به مردمی که بنا به مرز بندی های سیاسی در این استان ها زندگی می کنند. متاسفانه همین سر خوردگی ها باعث ایجاد موجی (که بیشتر در فضای مجازی رخ داده) در بین نخبه گان لک زبان شده که میخواهد خود واقعی و هویتی تاریخی اش را اثبات کند.  و قدری بی انصافی است که این تلاش ها به خصوص در فضای مجازی را به نیت ایجاد تفرقه و "جدایی طلبی" قلمداد کنیم بدون این که بررسی کنیم چرا این موج عظیم ایجاد شده است. متاسفانه این بلا گریبانگیر موسیقی هم شده است و موسیقی و شعر لکی به اسم موسیقی لری و کردی منتشر می شود. بدون شک همه ما چه لر و چه لک با موسیقی و شعر هر دو زبان ارتباط خوبی برقرار می کنیم. ولی برای مثال  باید این سوال را پرسید آلبومی که سراسر لکی است چرا باید به اسم موسیقی لری و کردی وارد بازار شود. چرا باید این جمعیت عظیم با زبان و نژآد خاص خود نادیده گرفته شوند.

خوشبختانه ادبیات و شعر لکی راه خود را پیدا کرده است و در مناطق زاگرس برند و نشان خاص خود را دارد و این امر به این دلیل است که اصولاً شعر لکی و شاعران لک سردمداران ادبیات استان هایی مانند لرستان اند و پیشینه ادبی این استان بدون شک بدون وجود شعر لکی هویت چندانی نخواهد داشت که گواه این موضوع شاعران پیشین این منطقه اند که جز میر نوروز اغلب لک بوده اند و لکی سروده اند.

متاسفانه زبان های محلی در ایران هر روز به سوی نابودی و تغییر نامیمون به سمت زبان معیار کشور می روند. و این اتفاق نامبارکی است چه برای ایران چه برای تک تک اقوام. چرا که نابودی هر زبان به منزله نابودی بخشی از فرهنگ و تاریخ  مردمی است که در این سرزمین زیسته اند.  از راه هایی که به نظر بنده از این نابودی در مورد زبان لکی می توان جلوگیری کرد یکی تشکیل استانی با نام این مردم است و دیگری داشتن رسانه ای فراگیر که مختص به این مردم باشد. (برای نمونه عرض می کنم شهر مهاباد کرد نشین در استان آذربایجان قرار دارد و دارای صدا و سیمای مستقل از مرکز این استان است). بدون شک تشکیل این استان برای مردم لک پیشرفت های عمرانی و فرهنگی فراوانی را ایجاد خواهد کرد که نمی توان آن را انکار کرد. از دلایل لزوم تشکیل این استان می تواند به این موارد اشاره کرد: پیشرفت های عمرانی و فرهنگی و علمی در این مناطق و جلوگیری از نابود شدن زبان و فرهنگ مردمی که از دیرباز ساکن این منطقه بوده اند.

متاسفانه تلاش برای شناخته شدن با هویت واقعی خویش را تفرقه و قوم گرایی می نامند. در صورتی که می توان در کنار هم قرن ها زندگی مسالمت آمیز داشت بدون انکار هویت دیگری. می توان با احترام متقابل پذیرفت که لک ها هم حق دارند مانند لرها و کرد ها به نام واقعی خودشان شناخته شوند. خواستن استان لکستان یک حق است. حق ایرانی بودن، حق دیده شدن، حق شناخته شدن با هویت واقعی خویش، حق لک بودن.

لینک      نظرات ()      

مطالب اخیر
کلمات کلیدی وبلاگ
دوستان من
لک پرس لکنا (رسانه مردم لک زبان) مرکز فایل لکستان چلسرو آنلاین میرملاس نیوز نشریه اینترنتی لکستان ملا پریشان لک شاعران لکستان فرشه لکستان دینور لکستان لک موزیک واتوره سیمره دانلود موسیقی لکی و لری شعر لکی تاسیا(حشمت آزادبخت) اشعار لکی (اسد آزادبخت) آبان لک شهر کهره رضا حسنوند(شاعران لک زبان) آساره (مریم کولیوند) لک سرای (علی اکبر دلفانی) دانلود آهنگ و کلیپ لکی کاژه (بیژن همتی) گرآو لکستان سلام رومشکو هوشنگ رئوف هلیلان بیلانگاه پدری مجتبی حسینی (موسیقی) عبدالرضا قاسمی آگر(میثم قدمی) هانا (عبدالعلی میرزانیا) لک امیر گودرز شاطری نیما پیرانی مرتضا خدایگان شعر و ادب لکی حامد رشنو زاده رامین احمدی بلوطستان چقد سخته (سمیه روزبهانی) رضا نظری مهران غضنفری شمن(میترا زینی اصلانی) مهدی گراوند محمود هواسی (شوریده دره شهر) مرید هواسی علی حسن غلامی راضیه فولادوند مسلم سبحانی کیومرث مرادی بهزاد کرم اللهی زبانشناسان آینده اخبار فناوری اطلاعات شبکه دوستان بهشت من شبکه اجتماعی ادبیات جهان